10 redenen waarom je vliegvakantie in het water kan vallen
Jaarlijks houdt voor enkele duizenden vakantiegangers de vakantie al op bij hun aankomst op de luchthaven. Het hele jaar door missen iedere dag opnieuw reizigers hun vlucht omdat hun identiteitspapieren niet in orde zijn of omdat ze niet in regel zijn met de verplichte reisformaliteiten voor hun eindbestemming.
Dankzij de wereldwijde gezondheidscrisis zal de zomervakantie zich dit jaar voor velen onder ons beperken tot het eigen land of de grenzen van Europa. Omdat we de zaken graag positief bekijken hopen we alvast dat we over enkele weken toch het vliegtuig richting zon opkunnen. Maar stel, je hebt dan een gans jaar gespaard en uitgekeken naar die deugddoende vakantie en dan valt je droomvakantie, nog voor je vertrokken bent, in het water omdat je reisdocumenten niet in orde zijn. Het zal je maar overkomen.
Exacte cijfers van het aantal gedupeerde reizigers zijn er niet, maar volgens Frank Bosteels van Connections gaat het over duizenden reizigers per jaar. “In de vakantieperiode loopt het aantal gestrande reizigers die zich in onze travel shop op Brussels Airport aanmelden op tot een vijftigtal per dag. We zoeken dan samen met hen naar een gepaste oplossing of een alternatieve reisbestemming. Dit terwijl ze ondertussen vaak aan de lijn hangen met hun gemeente om alsnog aan de vereiste documenten te geraken. Dat zijn echte stressmomenten. Huilende kinderen zien hun gedroomde vakantie in het water vallen en de ouders zijn gespannen.”
LOW COST REIZIGERS VAAKST GETROFFEN
We moeten eerlijk toegeven, het is ons ook al overkomen dat we online snel een ticket boeken zonder de algemene voorwaarden te lezen. Maar wie leest er nu die ellenlange kleine lettertjes. Helaas leggen lagekostenmaatschappijen naast de officiële regels vaak ook eigen regels op en leven ze die strikt na. Zo mag je als Europeaan bij Ryanair niet inschepen met een officiële verblijfskaart (F kaart of E kaart) terwijl dit bij Brussels Airlines wel kan. Het zijn dan ook vooral reizigers die hun reis via het internet boekten of op eigen houtje hebben georganiseerd die in de problemen geraken. De reisagenten hebben immers een belangrijke informatieverplichting met betrekking tot reisformaliteiten en ze beschikken over de meest recente regels.
COMPLEXE MATERIE
Een reis boeken, het is in sommige gevallen dan ook een zeer complexe materie. De regels veranderen vaak en de informatie die je op het internet vindt is soms niet langer geldig. Bovendien blinken sommige autoriteiten uit door onduidelijk of laattijdig over nieuwe regels te communiceren. Tenslotte schuilen er heel wat addertjes onder het gras. Naar landen als Marokko mag je met je identiteitskaart reizen indien je een pakketreis boekt, maar is een paspoort verplicht indien je je vlucht en verblijf apart reserveert. Het is dan ook belangrijk om tijdig je (reis)documenten in orde te brengen voor de vakantie van start gaat.
TOP 10 REDENEN WAARVOOR REIZIGERS DOOR DE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ GEWEERD WORDEN
- De naam van de passagier is verkeerd gespeld op het ticket
- Identiteitskaart is verlopen
- Geen paspoort, het is verlopen of niet lang genoeg geldig. In veel landen moet het paspoort tot 6 maanden na het einde van het verblijf geldig zijn
- Tijdelijke verblijfsvergunning van het type E-card of F-card wordt niet aanvaard door de luchtvaartmaatschappij
- Kinderen zijn niet in het bezit van een eigen paspoort of Kids-ID. Of de ouders hebben niet de vereiste documenten zoals bv. de originele geboorteakte met officiële vertaling voor reizen naar Zuid-Afrika
- Geen (geldig) reisvisum
- Geen geldige elektronische reisautorisatie ESTA of ETA zoals vereist is voor reizen naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of Turkije
- Geen visum of reisautorisatie voor het transitland. Wanneer je bijvoorbeeld via Canada naar de VS reist of omgekeerd, moet je voor beide landen een reisautorisatie hebben
- Je hebt enkel een heenvlucht zonder terugvlucht geboekt
- Niet in orde zijn met de verplichte inentingen, zoals gele koorts of je hebt een gipsverband dat te recent of niet conform is
OOK VERGISSINGEN KUNNEN ERVOOR ZORGEN DAT JE NIET KAN VERTREKKEN
- Vergissen van luchthaven: bv. Brussels South i.p.v. Brussels Airport
- Vergissen van reisdatum of vertrekuur
- Aan de verkeerde check-in aanschuiven
- In slaap vallen aan de gate
- Te lang shoppen in de taxvrij en je vlucht missen
- Gate wijziging (en je hebt ze niet gehoord)
- Geen geprinte boarding pass meegebracht hebben of ontbreken e-ticket nummer (vooral bij lagekostenmaatschappijen)
- Te laat aankomen op de luchthaven (en de check-in is gesloten) wegens file, geen parking vinden…
TIPS VOOR EEN ZORGELOOS VERTREK
- Download de app van de luchthaven op uw smartphone. De applicatie is gratis en geeft nuttige informatie over uw vlucht, de restaurants en de winkels van de luchthaven maar ook over de parkings
- Vertrek op tijd naar de luchthaven
- Beslis op voorhand waar u uw auto gaat parkeren of waar u wordt afgezet
- Reserveer op voorhand uw parkeerplaats
- Check online in om tijd te winnen
- Controleer uw handbagage op voorhand zodat u vlot door de veiligheidscontrole geraakt
Meer informatie en tips zijn te vinden op de sites van Brussels Airport en Brussels South Charleroi Airport.
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)