7 cruise trends voor 2020
Het staat als een paal boven water: cruisevakanties zijn populair. Zo zullen, volgens de meest recente verwachtingen, dit jaar zo’n 32 miljoen mensen kiezen voor een vakantie op zee. De groeiende vraag naar cruisevakanties en de bijbehorende milieu-impact plus de impact op de bestemmingen waar cruiseschepen aanmeren, vertalen zich in een aantal trends. Wij zetten de 7 belangrijkste even op een rij.
1. Ecologische duurzaamheid
De ontwikkeling van nieuwe, duurzame technologieën en het gebruik van schonere brandstoffen is topprioriteit in de cruise-industrie. Zo zal in 2020 44 procent van de nieuwe schepen op Liquified Natural Gas (LNG) varen en wordt 68 procent van de schepen gefilterd met Exhaust Gas Cleaning Systems (ECGS), ook wel bekend als scrubbers. De nieuw te bouwen schepen die niet varen op LNG, krijgen ook dit ECGS-systeem. Tot slot beschikken alle nieuw gebouwde schepen over Advanced Wastewater Treatment Systems om afvalwater te zuiveren en wordt 88 procent van de nieuwe schepen uitgerust met shore-side power oftewel walstroom.
2. Responsible tourism en samenwerken met cruisebestemmingen
Met de groei van het aantal cruisepassagiers, neemt ook de verantwoordelijkheid van cruisemaatschappijen toe om respectvol om te gaan met de cruisebestemmingen en met steden en lokale regeringen samen te werken. Zo zijn het managen van de passagiersflow en een divers excursieaanbod – waarvan ook de lokale markt profiteert – belangrijke aandachtspunten.
3. Cruise en citytrip ineen
Een cruise laat zich goed combineren met een citytrip voor of na de cruisevakantie. Zeker 65 procent van de ondervraagde reizigers brengt een paar extra dagen door in de vertrek- of aankomsthaven .
4. Reduceren van wegwerpplastic
Duurzaam denken en doen wordt steeds belangrijker voor reizigers. Zeker acht van de tien cruisepassagiers recyclet (82 procent) en vermindert het gebruik van wegwerpplastic (80 procent) tijdens de reis. Zeven van de tien ondervraagde passagiers gaven in het CLIA-onderzoek aan geen plastic rietjes meer te willen.
5. Generation X en millennials ontdekken de cruise
Het beeld van een cruisevakantie verandert. Zo denkt 66 procent van Generation X (36-55 jaar) en 71 procent van de millennials (21-35 jaar) positiever over cruises dan twee jaar geleden.
6. Solo-cruisepassagiers
Het aantal singles neemt wereldwijd nog altijd toe. Daarom houden steeds meer cruisemaatschappijen rekening met de wensen van soloreizigers. Zo zijn er steeds meer studio cabins, activiteiten voor singles en solo-lounges op cruiseschepen en verdwijnen toeslagen voor alleenreizenden.
7. Korte cruisevakantie tussendoor
Reisperiodes en reiswensen veranderen continue. Zo zoeken veel reizigers naar korte vakanties voor tussendoor. Cruisemaatschappijen spelen hierop in en bieden hapklare cruises aan van drie tot vijf dagen en kortere routes naar diverse bestemmingen.
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)