Cadeautip: 9 zalige romans die niet mogen ontbreken op je nachtkastje
Een lekker geurende kop koffie, een warm dekentje en een romantisch liefdesverhaal, meer heb je niet nodig om de kille winteravonden gezellig te maken. Wij selecteerden alvast onze 9 favoriete romans waar we dit jaar uren leesplezier aan beleefden en die absoluut niet mogen ontbreken op je nachtkastje.
In haar eerste roman ‘Bliss’ nam Hilary Fields ons al mee naar Santa Fe waar banketbakker Serafina Wilde beslist om het bedrijfje van haar excentrieke tante Pauline over te nemen en er een bakkerij van te maken. Tante Pauline gaat akkoord op voorwaarde dat ze de achterkamer intact zal houden en er seksspeeltjes zal blijven verkopen. Fields zorgde met haar debuutroman voor een ongewone en vermakelijke mix van gebak en seksspeeltjes.
In ‘Liefde, leven, lama’s‘ neemt ze ons opnieuw mee naar New Mexico. Nadat Merry Mannings droom van olympisch goud voorgoed is verwoest door een iets te intieme ontmoeting met een spar, belandt de voormalig ski-kampioene bij toeval in een carrière als reisjournalist. Terwijl ze eerst mocht schrijven over de luxereisjes die ze mocht maken krijgt ze al snel de opdracht om de blog ‘Doe mij vooral niet na’ te starten. En hiervoor ‘mag’ ze afreizen naar een afgelegen lamaboerderij in New Mexico. Al snel zit Merry tot over haar oren in de alpaca’s, lama’s en geiten, en alle geuren en kleuren die daarbij voor te stellen zijn. Maar de Last Chance Llama Ranch – en een bepaalde brute cowboy – beginnen haar meer en meer te bekoren. Al snel ontdekt Merry dat het boerenleven (met alle bijbehorende viezigheid) misschien wel precies is wat ze altijd heeft gemist.
Net als in haar toneelstukken geeft Lot Vekemans in haar tweede roman ‘De verdwenene‘ een inkijk in de donkere kamers van de menselijke ziel, door op zoek te gaan naar de verborgen drijfveren achter ons dagelijks doen en laten.
Onhandig hadden ze elkaar in de luchthaven de hand geschud, Simon en zijn neef. Een onzekere en verlegen jongen, met te lange armen en een beginnend baardje. Zijn radeloze moeder had, na jarenlange stilte, plots gebeld en bij haar naar Canada geëmigreerde broer Simon aangedrongen haar zoon ‘voor een tijdje’ op te nemen. Simons gemompelde ‘Laat hem maar komen’ bleek al snel een grote fout want nu is hij zijn gekoesterde zelfstandigheid kwijt. Het duurt dan ook niet lang voordat het misgaat tussen oom en neef. Simon stoort zich aan de jongen die het liefst tv kijkt, pizza bestelt en zeurt dat hij naar de Rocky Mountains wil. In een vlaag van toegeeflijkheid zwicht Simon en gaan ze op stap naar het park. In een plaatselijk fastfoodrestaurant ontmoeten ze twee enthousiaste bergwandelaars: vader en zoon. Zij nemen de jongen mee voor een dagtrip, terwijl Simon achterblijft in het pittoreske bergplaatsje. De drie komen met grote verhalen terug van de wandeling. En dat niet alleen: Ze hebben de smaak te pakken en willen het hele komende weekend de bergen in. Het avondeten eindigt in een hoogoplopende ruzie en een bodemloze vernedering voor Simon. De volgende ochtend is het Rocky-trio spoorloos, ze hebben uitgecheckt zonder een bericht achter te laten.
Sarah Crossan werkte jarenlang als lerares Engels tot ze besloot zich volledig op schrijven te richten. Ze schreef meerdere succesvolle Young Adult boeken. Met ‘Tussen ons‘ maakt ze de overstap naar volwassen romans.
In ‘Tussen ons’ maken we kennis met Ana en Connor. Ze hadden al drie jaar lang een affaire. In gestolen uren creëerden ze een wereld waarin alleen zij bestonden. Maar als Connor plotseling overlijdt is Ana opeens op zichzelf teruggeworpen, alleen met hun geheim, en zit ze vast in haar eigen huwelijk. Hoe rouw je om iemand terwijl niemand dat mag weten? Radeloos in haar verdriet probeert Ana vriendschap te sluiten met degene die ze eerst als haar rivale zag: Connors vrouw Rebecca. Hierdoor wordt ze gedwongen om de ongemakkelijke waarheden van haar affaire en de wispelturigheid van de liefde onder ogen te zien.
Crossan schreef ‘Tussen ons’ in de voor haar typische versvorm waardoor het er als een gedicht uitziet. Toch leest het alsof het gewoon de personnages zijn die tegen elkaar praten, zonder dat er veel bschrijvingen van situaties en omgevingen inzitten. Het boek bevat ongeveer 30.000 woorden waardoor je het makkelijk op één avond kan uitlezen.
In ‘Meneer Wilder en ik‘ neemt Jonathan Coe ons mee naar de zomer van 1976. De naïeve jonge vrouw Calista vertrekt om op wereldreis te gaan. Via de Verenigde Staten komt ze terecht op een Grieks eiland dat wordt omgebouwd tot een filmset. Bij toeval werkt ze daar voor de fameuze regisseur Billy Wilder, over wie ze zo goed als niets weet. Maar de tijd die ze doorbrengt in dit luxueuze, onbekende oord zal haar voor altijd veranderen. Terwijl Calista geniet van het avontuur, realiseert Wilder zich dat zijn carrière zo goed als voorbij is. Niet langer geliefd in Hollywood heeft hij zijn nieuwe film laten financieren door Duitse producenten. Wanneer Calista hem volgt naar München voor het filmen van wat extra scènes, wordt ze deelgenoot van Wilders duistere familiegeschiedenis.
‘Meneer Wilder en ik’ is zowel een tedere coming-of-ageroman als een portret van een van de meest intrigerende mensen uit de filmwereld. De Britse meesterverteller Jonathan Coe schrijft meeslepend over het verstrijken van de tijd en roem, over het belang van familie, en de gevaarlijke aantrekkingskracht van nostalgie.
Bruno Vanspauwen werkte dertig jaar in de reclamewereld, afwisselend als gestreste participant en geamuseerd observator. In ‘Bubbel‘ – zijn debuut als romanschrijver – vertelt hij het verhaal van een bedrijf dat kauwgom produceert en de slabakkende verkoop wil aanzwengelen. Het schakelt daarvoor een reclamebureau in dat uitpakt met het nieuwe wonderwapen van de marketing: 360°. In een gonzend universum van ononderbroken reclame, entertainment en digitalisering wordt de kauwgombubbel opgeblazen tot hij uit elkaar dreigt te spatten.
Hoofdpersonage Abel Artman is CEO van een bekend reclamebureau, Frank Lamarck is de nieuwe Vice President Marketing van de kauwgommultinational Chew Inc. Samen zetten ze alle mogelijke reclamekanalen en -technieken in om zo veel mogelijk mensen aan het kauwen te krijgen: van shockerende reclame (shockvertising) over de vermenging van reclame en journalistiek (branded content) tot reality-tv die betaald en bepaald wordt door de kauwgomfabrikant (branded entertainment). Met ‘Bubbel’ zorgt Vanspauwen voor een flinke brok satire met een vlijmscherp randje die zich afspeelt in de wereld van reclame en media. Als lezer krijg je een glimp achter de schermen van de media- en reclamewereld en een geestige inkijk in de nieuwste technieken van commerciële verleiding.
Filmklassiekers als ‘Reservoir Dogs’, ‘Pulp Fiction’, ‘Jackie Brown’, het tweedelige ‘Kill Bill’, ‘Inglourious Basterds’, ‘Django Unchained’ en ‘The Hateful Eight’ zijn maar een paar van de talrijke films die Quentin Tarantino tot één van de populairste filmregisseurs van de laatste decennia maken. Daarnaast is hij ook acteur en scenarioschrijver. Zijn laatste film ‘Once Upon a Time in Hollywood‘ werd genomineerd voor tien Oscars en wordt gezien als een van de beste films van de afgelopen jaren. Met de boekversie van de film maakt Tarantino ook meteen zijn langverwachte fictiedebuut.
Tarantino neemt ons mee naar het Los Angeles van 1969. Het is een tijd waarin alles aan het veranderen is en TV-ster Rick Dalton en zijn vaste stuntdubbel Cliff Booth proberen aan de bak te komen in een filmindustrie die ze bijna niet meer herkennen. Speciaal voor deze romantisering nam de regisseur en scenarist zelf de pen in de hand om zijn personages en hun wereld verder uit te diepen. ‘Once Upon a Time in Hollywood‘ is dan ook een absolute aanvulling op de film!
Met haar debuut ‘Het bal der gekken‘ dompelt Victoria Mas ons onder in het Parijs van de belle époque.
Het is 1885 en Parijs is in de ban van dokter Charcot en zijn openbare hypnosesessies waarbij hij gek of hysterisch verklaarde vrouwen behandelt. Maar zijn ze wel gek, of heeft de maatschappij de vrouwen als dusdanig bestempeld om van hen af te zijn? Eén avond per jaar lijkt deze vraag irrelevant, want dan danst de Parijse elite met de bewoners van het gesticht. Het bal der gekken is voor zowel de elite als de verbannen vrouwen het hoogtepunt van het jaar en voor de laatsten een zeldzaam moment van hoop.
In ‘Het bal der gekken’ maken we kennis met Geneviève. Ze werkt al jarenlang als hoofdzuster in La Salpêtrière. Na het verlies van haar veel te vroeg overleden zusje heeft zij het geloof de rug toegekeerd en al haar hoop en vertrouwen gevestigd op dokter Charcot en zijn nieuwe wetenschap. Maar alles begint te veranderen met de komst van Eugénie, de 19-jarige dochter uit een bourgeoisiefamilie. Eugénie heeft een geheim en dringend hulp nodig. Hulp die Geneviève haar kan bieden. Tijdens het bal der gekken zal alles op zijn kop worden gezet waardoor de bestaande verhoudingen voorgoed aan het wankelen worden gebracht.
In ‘De overlevenden‘ vertelt Alex Schulman het weergaloos en intens verhaal van een disfunctionele familie en de gevolgen van een groot trauma uit het verleden.
Drie broers keren terug naar het vakantiehuis bij het meer waar twintig jaar eerder een ongeluk heeft plaatsgevonden dat hun leven voor altijd heeft veranderd. Ze hebben de as van hun overleden moeder mee om uit te strooien. Dat het hun moeders wens was om niet naast het graf van hun vader uitgestrooid te worden, ontdekken ze pas de avond voor de crematie via een brief die de broers in haar appartement vinden.
Benjamin bestuurt de auto, Pierre zit naast hem en Nils zit op de achterbank. Het is een reis naar hun verleden, naar een tijd waarin ze als jongens door hun ouders volledig aan hun lot werden overgelaten. Nu zijn ze jongemannen, uit elkaar gegroeid, maar nog altijd verbonden door een gedeelde geschiedenis van strijd om de aandacht van hun vader, en om de onvoorspelbare liefde van hun moeder. Door haar dood raakt alles in een stroomversnelling en de spanning tussen de broers loopt op. Pas op het einde weten we welke leugens er allemaal in waarheid veranderden en welke tragedie er zich destijds precies heeft afgespeeld.
Het ‘Kerkhof der Vergeten Boeken’ is de mysterieuze plek waar het hele universum van Carlos Ruiz Zafón om draait: een bibliotheek diep onder Barcelona verborgen, waar de boeken wachten om hun ziel door te geven aan hun lezer. In de roman ‘De schaduw van de wind‘ uit 2001 nam Zafón ons voor het eerst mee naar dit magische labyrint. Een ontdekking die werd verdergezet in ‘Het spel van de engel‘ en ‘De gevangene van de hemel‘. Na het vierluik voltooid te hebben met ‘Het labyrint der geesten‘ wilde Zafón die wereld afsluiten met een verhalenbundel: ‘Stad der nevelen‘.
In de bundel worden de personages, de geschiedenis van de mythische bibliotheek en de sfeer verder uitgediept. Vervloekte schrijvers, visionaire architecten, verborgen identiteiten en spookachtige gebouwen nemen ons opnieuw, en voor het laatst, mee naar het zafóniaans universum: een fascinerende plek, gehuld in duisternis en nevel.
Voor Zafón waren deze verhalen zijn blijk van waardering voor zijn lezers. Vanwege het postume karakter is ‘Stad der nevelen’ meteen ook een eerbetoon aan de auteur zelf.