‘Optie B’ laat je kennismaken met de veelzijdigheid van Brussel
Stad Brussel lanceert ‘Optie B’, een verzameling van thematische parcours die de Brusselse handelszaken op een dynamische manier weer aantrekkelijk moeten maken bij zowel Brusselaars als toeristen.
Na moeilijke maanden wil Brussel de spelers van de Brusselse economische wereld een hart onder de riem steken met een originele, toegankelijke en inclusieve campagne. Afgelopen zomer heeft Stad Brussel gepeild naar de wensen, passies en interesses van zijn doelpubliek. Deze gegevens werden uitgewerkt in een campagne met thematische tours, helemaal op maat van de geïnteresseerden. Het doel is om het bestaande aanbod in de hoofdstad onder de aandacht te brengen. Vandaag werd de campagne gelanceerd door Brussels burgemeester Philippe Close en schepen van Economische Zaken en Werkgelegenheid Fabian Maingain.
Ga eens voor ‘Optie B’
‘Optie B‘ is de naam van de campagne die wordt opgezet rond de Brusselse identiteit en die bestaat uit thematische parcours. Deze parcours zijn telkens opgebouwd rond een bepaald thema dat niet te missen adresjes aanbeveelt en laten bezoekers kennismaken met relatief onbekende plekken doorheen de stad. Elk thema bevat ongeveer zestig locaties. Elke maand wordt bovendien een nieuw thema toegevoegd dat zowel de Brusselaar als de toerist, jong als oud aanspreekt.
‘Optie B’ slaat in de eerste plaats op Brussel als alternatieve keuze. Bezoekers en toeristen denken in eerste instantie niet meteen aan de hoofdstad als plek om te ontdekken. Toch heeft Brussel veel onbekende mooie plaatsen die zelfs bij de meeste Brusselaars niet gekend zijn. Daarenboven is de tweede keuze vaak verrassender dan de eerste. ‘Optie B’ bevat bovendien de grote B van Brussel waarmee de stad wil bewijzen dat ze meer dan één alternatief achter de hand heeft.
Geheime tuinen: de natuur in de stad
Op de website OptieB.brussels vind je alle informatie over deze thematische parcours, samen met hun aanbevelingen en goede adresjes. Het eerste thema dat gelanceerd wordt legt de focus op de natuur in de stad. Daarbij wordt op zoek gegaan naar de groene pareltjes van Brussel. Een perfect eerste parcours om de herfst in de luiden.
In Brussel hoef je niet ver te lopen om aan de stadsjungle te ontsnappen. De natuur ligt er letterlijk om de hoek. Als groene stad bij uitstek telt Brussel bijna 1000 groene ruimtes, praktisch allemaal op wandelafstand van elkaar.
‘Optie B’ neemt je mee naar een plantenrijk terrasje, naar een hooggelegen kiosk of een mooie open plek omgeven met eeuwenoude bomen. Je volgt een parcours dat loopt langs bebloemde standbeelden of het brengt je naar een spookjesachtige boetiek met geneeskrachtige kruiden. Het zijn maar een paar van de verrassingen die je te wachten staan.
Burgemeester Close maakte ook het onderwerp van het volgende thema bekend: de circulaire economie. Hiermee wil ‘Optie B’ alvast een bron van goede voornemens voor een milieubewust eindejaar zijn. Brussel bevat immers heel wat adresjes waar felbegeerde voorwerpen aan een tweede leven beginnen. Denk maar aan tweedehands-, brocante- en vintagewinkels. In de loop van 2022 volgen nog acht parcours met uiteenlopende thema’s.