Brussels Airlines vliegt de toekomst tegemoet met een nieuw logo
Brussels Airlines begint een nieuw hoofdstuk met een sterke focus op klantenervaring, betrouwbaarheid en duurzaamheid én een competitieve kostenstructuur. Een nieuw logo, aangepaste kleuren en een nieuw vliegtuigdesign staan symbool voor de nieuwe aanpak.
Als gevolg van de COVID-19-crisis heeft Brussels Airlines in 2020 haar transformatieplan Reboot Plus versneld en geïntensifieerd om een toekomstbestendig bedrijf te worden met een gezonde kostenstructuur.
Na de herstructurering is de maatschappij gestart met de tweede fase van haar Reboot Plus-plan: de verbeteringsfase. Brussels Airlines richt haar aandacht nu op de toekomst met strategische investeringen in een verbeterde klantenervaring, nieuwe technologieën, verdere digitalisering, nieuwe manieren van werken en de ontwikkeling van haar werknemers.
Le nouveau Brussels Airlines est arrivé
Brussels Airlines transformeert om een gezonde, rendabele luchtvaartmaatschappij te worden die perspectieven biedt aan haar klanten, partners en medewerkers. Als luchtvaartmaatschappij wil het bedrijf verder zijn focus richten op het milieu en het verkleinen van haar ecologische voetafdruk. Kortom, een nieuw Brussels Airlines.
“We willen een duidelijke start voor het nieuwe Brussels Airlines. Voor onze klanten, die het beste verdienen, maar ook voor onze medewerkers, die zich engageren voor de transformatie die we doorvoeren en hier elke dag aan bijdragen. Daarom presenteren we vandaag de visuele vertaling van onze nieuwe start. Met deze nieuwe merkidentiteit zijn we klaar om onze klanten, onze medewerkers, onze partners en alle andere belanghebbenden te tonen dat we een bladzijde omslaan. Als één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group bouwen we de weg naar een veelbelovende toekomst. We zien deze nieuwe merkidentiteit als een symbool van vertrouwen in ons bedrijf, en we willen hiermee onze rol als nationale luchtvaartmaatschappij van België opnieuw benadrukken.” zegt Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines.
De nieuwe merkidentiteit omvat een nieuwe versie van de kenmerkende rode en blauwe kleuren van Brussels Airlines, die nu gebruikt worden in een diepere kleur rood en een donkerdere tint blauw. De gestippelde ‘b’, die vandaag de staart van de vliegtuigen siert, maakt plaats voor 9 stippen van verschillende grootte in de vorm van een vierkant. Deze staan symbool voor de diversiteit van de klanten, de bestemmingen en de medewerkers. Het vernieuwde logo maakt ook gebruik van een nieuw, moderner lettertype. De twee woorden van de merknaam zijn nu gestapeld, waarbij het woord ‘brussels’ een groter formaat kreeg om de Belgische identiteit van de luchtvaartmaatschappij te benadrukken. Het nieuwe vliegtuigdesign toont een zoom op het gestippelde logo op de staart, een frisse witte body en een dynamische golf van stippen in verschillende tinten blauw en grijs.
Volgens Michel Moriaux, Head of Marketing, is de nieuwe merkidentiteit een zeer logische stap voor Brussels Airlines. Voor hem is het belangrijk dat de maatschappij, na jaren die gekenmerkt werden door veel veranderingen, opnieuw haar marktpositie verduidelijkt en bevestigt. De maatschappij wil dan ook veranderen in een nieuw bedrijf, met nieuwe vliegtuiginterieurs, gedigitaliseerde processen en een vernieuwing van de vloot met A320neo’s.
Naast de nieuwe visuele identiteit, vertaalt de nieuwe merkidentiteit zich ook in een nieuwe tagline: “You’re in good company“. Hiermee wil Brussels Airlines haar meest waardevolle kwaliteit onderstrepen: de gastvrijheid die de medewerkers aan de klanten bieden. “Hun manier van werken, voor en achter de schermen, zorgt ervoor dat onze passagiers in goede handen zijn. Door in te zetten op transparantie, door te investeren in een groenere en comfortabelere vloot, door 24/7 beschikbaar te zijn en door ervoor te zorgen dat onze passagiers bij elkaar zitten zonder extra kosten, willen we onze klanten bieden wat echt belangrijk voor hen is. Geen kleine lettertjes, maar gewoon gezond verstand,” aldus nog Michel Moriaux.
Focus op kosten en duurzaamheid
Terwijl de luchtvaartmaatschappij volop voor een nieuw Brussels Airlines gaat blijft de focus op kosten en duurzaamheid van het grootste belang. Om verspilling en hoge productiekosten te vermijden zal de nieuwe merkidentiteit dan ook gefaseerd worden geïmplementeerd. Om geen geld, middelen of verf te verspillen zullen de vliegtuigen bijvoorbeeld niet herschilderd worden voor de technische verfdatum. Het herschilderen van de vloot zal dan ook meerdere jaren duren waardoor het oude vertrouwde logo nog jaren te zien zal zijn.
Oh zo spijtig dat ze die opvallende b wegdoen. Jammer…