Cruisen na corona: de nieuwe richtlijnen voor een vakantie op zee

Cruisen na corona: de nieuwe richtlijnen voor een vakantie op zee

25 mei 2020 6 Door Deugenieten

Drie grote spelers in de cruisesector – Carnival, Royal Caribbean en Norwegian Cruise Line – hebben aangekondigd dat ze op 1 augustus opnieuw willen uitvaren. Tijd om de nieuwe regels die onze cruise-ervaring zullen beïnvloeden onder de loep te nemen.

De cruisesector genereert jaarlijks meer dan 138,5 miljard euro aan wereldwijde economische activiteit en ondersteunt meer dan 1,17 miljoen banen. Sinds midden maart hebben de cruisemaatschappijen de ongeziene stap gezet om hun wereldwijde activiteiten vrijwillig op te schorten. Deze beslissing heeft een uitgesproken nadelig effect op de wereldeconomie. Je leest er meer over in ‘De gevolgen van de opschorting van de cruiseactiviteiten voor de wereldeconomie.’

Cruising 2.0

Er heerst momenteel nog veel onzekerheid over de toekomst van de cruise-industrie. Toch kunnen we ons dankzij een recent persbericht van de TUI Group – moedermaatschappij van TUI Cruises – een beeld vormen van cruising 2.0.

Zo zullen de rederijen zich in eerste instantie focussen op korte cruises. De schepen zullen bovendien met een lagere bezetting – maximaal 1.000 gasten – uitvaren. Hierdoor wordt het makkelijker afstand te houden in de openbare ruimtes.

Hoewel cruisen met een lage bezetting financieel onhaalbaar klinkt blijkt het tegenovergestelde. Schepen hoeven niet met volle capaciteit te varen om geld te verdienen. De nieuwe schepen van Royal Caribban bijvoorbeeld draaien break-even bij een beztting van ongeveer 30 procent. Voor oudere schepen bedraagt dit 50 procent.

Maar niet alleen de bezetting aan boord zal aanzienlijk afnemen. Pasagiers zullen voordat ze aan boord gaan een uitgebreide gezondheidsvragenlijst moeten invullen. Hierbij zal vooral aandacht besteed worden aan symptomen die relevant zijn voor het coronavirus. Wie valse informatie geeft kan in de volgende aanloophaven van boord gezet worden of zelfs juridisch vervolgd.

Voordat passagiers en bemanning het schip mogen betreden, kunnen ze onderworpen worden aan een reeks gezondheidsonderzoeken. We denken hierbij vooral aan temperatuurscans. Het inschepingsproces zelf zal worden gespreid om drukte en samenscholingen te voorkomen.

De zelfbedieningsrestaurants aan boord zullen hoogstwaarschijnlijk gesloten worden. Zoniet zal de bediening door het personeel gebeuren.

In het theater zal slechts elke derde stoel bezet worden. Hoe dit precies zal toegepast worden voor koppels of gezinnen met kinderen is tot nu toe onduidelijk. Bovendien zullen er maximaal 10 kinderen tegelijk in de kinderclub mogen. Ook het aantal mensen in de wellness- en fitnessruimte wordt verlaagd.

Zoals in veel winkels en op tal van werkplekken kan er aan boord éénrichtingsverkeer worden geïmplementeerd. Dit voor zowel gasten als crewleden. Hierdoor zullen gasten op grotere schepen meer afstand moeten afleggen om bijvoorbeeld van hun kajuit naar het restaurant te gaan. Daarnaast kan het gebruik van liften worden voorbehouden aan mensen met mobiliteitsproblemen. Het gebruik van de liften kan ook worden beperkt tot een maximum aantal personen tegelijk. Hierdoor zullen meer passagiers de trap moeten gebruiken. Het kiezen van de juiste hut op de juiste locatie zal met andere woorden belangrijker dan ooit worden.

Een ander en misschien wel het belangrijkste aandachtspunt wordt natuurlijk hygiëne. Oppervlakken die vaak worden aangeraakt zoals tafels, stoelen en leuningen, zullen elke 30 minuten door de bemanning worden schoongemaakt. Schepen zullen waarschijnlijk ook varen met extra gezondheidspersoneel en corona-testapparatuur aan boord.

Dit zijn maar een paar van de nieuwe regels die de cruisemaatschappijen hoogstwaarschijnlijk zullen introduceren wanneer ze opnieuw uitvaren. Maar niet enkel de rederijen zullen verantwoordelijk zijn voor het proper en virusvrij houden van schepen. Ook passagiers zullen tijdens het cruisen meer verantwoordelijkheid moeten opnemen. Zoals in het dagelijkse ‘nieuwe normaal‘ zullen gasten misschien een mondmasker moeten dragen wanneer sociale afstand niet kan worden gegarandeerd. Daarnaast zullen ze uitgebreide en nauwkeurige gezondheidsinformatie moeten verstrekken en meer aandacht besteden aan handhygiëne.

Hoe denk jij dat het ‘nieuwe normaal’ op zee er zal uitzien? Laat het ons weten in de comments.


Volg ons op sociale media of contacteer ons