Koningin Elisabethzaal, van houten kiosk tot gouden zaal
In 1897 werd de Feestzaal van de Antwerpse dierentuin feestelijk ingehuldigd. 125 jaar later weerklinkt er nog steeds klassieke muziek op dezelfde locatie: de gouden Koningin Elisabethzaal, residentie van het Antwerp Symphony Orchestra. Dat jubileum wordt gevierd met een prestigieuze publicatie die het klassieke muzieklandschap van deze volledige periode schetst.
Voor Koningin Elisabethzaal: 125 jaar klassieke muziek – Van houten kiosk tot Gouden Zaal leverden gerenommeerde experts, zoals cultuurhistorica Hedwige Baeck-Schilders en muziekwetenschapper Jan Dewilde, tekstbijdragen op basis van eigen onderzoek. Fotograaf Michiel Hendryckx liet zich dan weer inspireren en portretteerde in zijn geheel eigen stijl enkele significante plaatsen uit de royale geschiedenis van de Koningin Elisabethzaal.
Naast de prachtige concertzaal kan je in het gebouw ook een aantal kunstwerken bewonderen. Hoog in de lucht van de ZOOgallery hangt bijvoorbeeld een man in het uniform van een officier van de Zuidelijken in de Amerikaanse burgeroorlog met rugvleugels en een propeller. Hij probeert te vliegen met een vleugelconstructie met een spanwijdte van zes en een halve meter breed. Het kunstwerk is de rugzakvlieger Brazil van Panamarenko.
De rugzakvlieger is Panamarenko’s interpretatie van Icarus. Deze figuur uit de Griekse mythologie probeerde te vliegen met vleugels van hout, was en veren maar werd roekeloos. Hij kwam te dicht bij de zon en stortte met gesmolten vleugels in het water. De titel verwijst naar de gelijknamige film uit 1985 waar eveneens een piloot met een elektromotor op de rug trachtte te vliegen.
Om deze verjaardag extra in het licht te zetten bracht het Antwerp Symphony Orchestra voor het eerst in bijna dertig jaar De Oorlog van Peter Benoit in de Koningin Elisabethzaal. Dit reusachtige magnum opus van een van Vlaanderens grootste componisten vereist maar liefst drie koren, een kinderkoor, solisten en een groot orkest. Geen wonder dat dit werk slechts één keer per generatie wordt uitgevoerd. Benoits vuistdikke partituur reikt van strijdvaardige koren en adembenemende orkestuitbarstingen tot beklijvende solo’s en ontroerende scènes. Ruim 150 stemmen zingen tekst van de Vlaamse dichter Jan Van Beers, een aangrijpende aanklacht tegen de waanzin van oorlog.
Koningin Elisabethzaal: 125 jaar klassieke muziek – Van houten kiosk tot Gouden Zaal is te koop in de betere boekhandel en kan je hier online bestellen.