TUI herpakt zich na storm in vakantielandschap

TUI herpakt zich na storm in vakantielandschap

15 juni 2020 4 Door Deugenieten

De voorbije dagen trok er een ware storm door het TUI-vakantielandschap. Tientallen reizigers die deze zomer op vliegvakantie zouden vertrekken zagen hun reis geannuleerd. Anderen kregen de melding dat ze plots veel meer moesten betalen voor hun welverdiende vakantie. Wat ging er mis? En vooral hoe gaat TUI het goedmaken?  

Na de bekendmaking door de Nationale Veiligheidsraad dat de Europese binnengrenzen weer opengaan, werkte TUI een realistisch vluchtplan uit voor het hoogseizoen (juli-augustus). Op basis daarvan kon de touroperator een aantal Europese reizen garanderen.

Doordat drie belangrijke boekingsmaanden verloren gingen, zag TUI zich, in afwachting van de concrete vraag, echter genoodzaakt om flink in het oorspronkelijke vluchtprogramma te snoeien.

Omdat de reisorganisator toch zoveel mogelijk verschillende bestemmingen wil aanbieden, werd er beslist om op een reeks bestemmingen één of enkele vluchtdagen te schrappen.

En toen ging het mis

Een operatie die normaliter maanden in beslag neemt, moest nu in enkele dagen worden afgerond. En dan kan het natuurlijk al eens foutlopen. Door een onzorgvuldigheid werd de reis van een aantal klanten (onterecht) geannuleerd. Deze klanten konden nadien op de website vaststellen dat hun vlucht toch doorging, maar tegen een duurdere prijs. Wegens de intussen hogere vraag en bezetting van de vlucht is dit op zich een normaal marktgegeven. Maar de klanten hadden hun ticket eerder, en tegen een goedkopere prijs geboekt.

Er volgde een stormloop van reizigers die de TUI klantendienst wilden bereiken om duidelijkheid te krijgen over hun zomervakantie. Gevolg, een uitermate lange en frustrerende wachttijd aan de telefoon.

Een nieuwe aanpak

Gelukkig ging er bij TUI een belletje rinkelen, het moest anders. De nieuwe aanpak van TUI bestaat erin dat ze voortaan zelf proactief de klanten opbellen om de onterechte annuleringen recht te zetten. De betrokken reizigers worden systematisch, volgens vertrekdatum, opgebeld. Wie begin juli vertrekt, wordt dus als eerste persoonlijk gecontacteerd. Reizigers die later op het seizoen vertrekken, zullen zo snel mogelijk nadien worden gebeld.

TUI belooft in ieder geval om elke reiziger een zo flexibel mogelijke oplossing voor te stellen. Het respecteren van de oorspronkelijke prijs van de boeking is hierbij een belangrijk uitganspunt. De reiziger zal sowieso voor dezelfde prijs kunnen afreizen indien hij opteert voor een vertrekdatum die maximum drie dagen voorafgaat of volgt op de oorspronkelijke afreis.

Ticket-onlyklanten kunnen kiezen tussen voucher en terugbetaling

Om ook de klanten die enkel een vliegticket kochten, voor een vlucht die door TUI werd of wordt geannuleerd tegemoet te komen, heeft de reisorganisator besloten hen de mogelijkheid te bieden de prijs van het ticket te laten terugbetalen. Tot op heden bood TUI standaard een voucher aan, naar analogie met de wettelijke regeling voor pakketreizen. Deze voucher is een jaar geldig, waarna TUI de klant terugbetaalt indien de voucher niet is gebruikt voor de betaling van een andere vlucht.

Maar TUI zal deze reizigers nu dus de keuze bieden om te kiezen voor een voucher ofwel de terugbetaling van de prijs van het ticket. Ook klanten die sinds het begin van de coronacrisis al een dergelijke ticket-onlyvoucher van TUI kregen, zullen deze retroactief kunnen inruilen voor een terugbetaling in geld. Hoe en wanneer de terugbetaling zal gebeuren wordt binnenkort duidelijk gemaakt.

Deze nieuwe keuzemogelijkheid geldt voor de duidelijkheid uitsluitend voor ticket-onlyklanten; pakketreizigers blijven een voucher ontvangen.

Eind goed, al goed dus. Binnenkort kunnen duizenden landgenoten weer met de bekende TUI-smile op hun welverdiende vakantie vertrekken. De eerste vlucht staat gepland op zaterdag 20 juni, vanuit Brussels Airport naar Dubrovnik (Kroatië). Op zondag 21 juni gaat het richting Faro in Portugal. Vanaf 1 juli zal TUI vluchten naar 55 bestemmingen aanbieden. In de week van 17 juli wil TUI het volledige zomerprogramma met 72 bestemmingen aanbieden.

Jaarlijks houdt voor enkele duizenden vakantiegangers de vakantie al op bij hun aankomst op de luchthaven. De meest voorkomende redenen waarom je vliegvakantie in het water kan vallen en tips om dit te voorkomen ontdek je hier.


Volg ons op sociale media of contacteer ons