Expo over ABBA opent op historische site van Waterloo
Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van het lied ‘Waterloo’ waarmee ABBA het Eurovisiesongfestival won, kan je op het domein van de Slag bij Waterloo 1815 naar ABBA – from Waterloo to the world. De tentoonstelling toont de belangrijkste momenten in de carrière van de vier bekende Zweden.
Terwijl Napoleon de aftocht moest blazen in Waterloo, betekende het voor Agnetha, Benny, Björn en Anni-Frid (Frida) het begin van een van de meest succesvolle carrières uit de popgeschiedenis.
Voor er ooit sprake was van ABBA hadden Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid in de jaren 60 elk een succesvolle muziekcarrière, solo of in verschillende groepen. Gedurende deze periode leerden ze tijdens opnamesessies, talentenjachten en zomertours door Zweedse parken elk de kneepjes van het vak. Dat de eerder toevallige ontmoetingen ooit hun toekomst zouden bepalen, konden ze toen nog niet voorspellen. Die ontmoetingen waren zowel romantisch – de twee koppels ontstonden in 1969 – als professioneel, met hun toekomstige manager, geluidstechnicus en muzikanten. Het was in deze periode dat de stukjes van de puzzel die ooit ABBA zou heten gelegd werden.
Agnetha (1950) bracht op 17-jarige leeftijd haar eerste single Jag var så kär (Ik was zo verliefd) uit. Het was het begin van een mooie carrière met een aantal hits die van haar een jeugdidool maakten. Als componiste en occasioneel tekstschrijver van haar eigen liedjes, viel ze bij het publiek in de smaak door haar spontaniteit en romantische refreinen. In 1972 speelde ze de rol van Maria Magdalena in de Zweedse versie van Jesus Christ Superstar.
Björn (1945) leerde op 11-jarige leeftijd gitaar spelen en richtte een paar jaar later de groep West Bay Singers op met drie universiteitsvrienden. Eind 1963 tekende producer Stig Anderson de vier jongens bij zijn Polar Music label. Onder de nieuwe groepsnaam Hootenanny Singers werden ze al snel de lieveling van tienermeisjes en domineerden ze de hitlijsten met een repertoire van folk- en popsongs. In juni 1966 ontmoette Björn Benny Andersson.
Benny (1946) werd geboren in een muzikantenfamilie. Op 6-jarige leeftijd kreeg hij een accordeon van zijn vader en grootvader, die hem Zweedse volkswijsjes leerde spelen. Vier jaar later kreeg Benny een piano, wat meteen een muzikale openbaring was. Hij ging van school op zijn 15 jaar en ontwikkelde een passie voor klassieke muziek en Angelsaksische pop. In 1964 werd hij aangenomen door de Hep Stars, een band die dankzij zijn inventieve composities gebombardeerd werd tot de “Zweedse Beatles”.
Anni-Frid (1945), bijgenaamd Frida, groeide, na het overlijden van haar moeder kort na haar geboorte, op onder de hoede van haar grootmoeder. Als jong meisje had ze een passie voor naaien en zingen. Toen ze 13 was debuteerde ze in een jazzband. In 1967 won ze een radiotalentenjacht en tekende ze haar eerste platencontract.
Toen het viertal in 1973 deelnam aan het Melodifestivalen (de Zweedse preselectie voor het Eurovisiesongfestival) was dat niet meteen een groot succes. Toch werd het nummer Ring Ring een hit in Zweden en in verschillende Europese landen, waaronder België. Met het oog op een internationale carrière kozen de vier artiesten de naam ABBA, naar de initialen van hun voornamen, maar niet zonder eerst de toestemming van de CEO van het Zweedse visconservenmerk ABBA te hebben gekregen.
Het daaropvolgende jaar namen Agnetha, Björn, Benny en Frida revanche met Waterloo. Ze wonnen het Melodifestivalen van 1974 en mochten een paar maanden later schitteren op het grote Eurovisiepodium in Brighton. Van zodra dirigent Sven-Olof Walldoff verkleed als Napoleon voor het orkest ging staan, was het meteen duidelijk dat het muziekfestival flink wakker geschud zou worden. Drie minuten en vier Zweden in kitscherige glitterkostuums, plateauzolen en stergitaren later was het zover. ABBA kwam, zag en overwon het Eurovisiesongfestival. En de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
Voor ABBA was Waterloo meer dan een overwinning, het was het begin van een lange reeks wereldhits die de groep tot een van de populairste van de jaren 70 zou maken. Het nummer klinkt zo poppy en helemaal niet typisch Eurosong dat het de zesde plaats in de US Billboard charts bereikte en er wereldwijd meer dan 6 miljoen exemplaren van zijn verkocht.
De grote comeback
Na een carrière van tien jaar en een pauze van tientallen jaren maakte de muziek van ABBA begin jaren 90 een grote comeback. Aanleiding hiervoor was het succes van de EP Abba-esque van de Britse band Erasure. Er kwamen een aantal verzamel-cd’s op de markt en in 1999 ging de musical Mamma Mia! in première. Het succes van de musical was aanleiding voor een aantal langspeelfilms onder de gelijknamige titel. ABBA had er meteen een nieuwe generatie fans bij.
Vorig jaar bracht de groep, 40 jaar na hun laatste album Visitors, hun negende en meteen laatste studioalbum uit. Voyage bevat niet alleen twee spiksplinternieuwe nummers, maar is tegelijkertijd de naam van de reeks digitale concerten waarbij de bandleden herboren zijn in de vorm van digitale avatars.
From Waterloo to the world
Om de vijftigste verjaardag van ‘Waterloo’ te vieren kan je tot en met 18 mei 2024 op het domein van de Slag bij Waterloo 1815 naar de overzichtstentoonstelling ABBA – from Waterloo to the world.
In vijf thematische ruimtes word je meegenomen naar de belangrijkste periodes in de carrière van de vier Zweden, vanaf hun solodebuut in de jaren zestig tot hun historische terugkeer in 2021 met ABBA Voyage.
Hoewel ABBA beroemd is geworden dankzij de muziek die synoniem staat voor feesten, vreugde en glitter, heeft ook het imago sterk bijgedragen aan het succes van de groep. Wie herinnert zich niet de opvallende outfits waarmee het viertal verscheen op het podium van het Eurovisiesongfestival? Deze werden ontworpen door Inger Svenneke, een ontwerpster die sterk werd beïnvloed door de Britse mode uit de jaren 60. Opvallend en ultragoedkoop want elke outfit kostte slechts 500 Zweedse kronen (minder dan 50 euro)!
Op de tentoonstelling kan je een twintigtal identieke replica’s van de ABBA-outfits ontdekken. Naast de legendarische kostuums kan je op de expo ook een groot aantal zeldzame en ongewone voorwerpen waaronder accessoires, trofeeën, gouden platen, affiches en merchandising ontdekken.
Praktische info
Landgoed Slag bij Waterloo, Route du Lion 1815, 1420 Eigenbrakel
Prijs: volwassenen: 16 euro, 10 tot 17 jaar: 8 euro
Meer info en tickets via www.waterloo1815.be.