Anton Corbijn toont nooit eerder vertoonde portretten van internationale stijliconen
Naar aanleiding van de publicatie van MOØDe, het nieuwe fotoboek van Anton Corbijn, kan je in Cultuurcentrum Knokke-Heist gaan kijken naar een overzicht van de iconische portretfotografie en modecultuur van een van ’s werelds grootste fotografen.
Naar aanleiding van het nieuwste fotoboek van Anton Corbijn kan je in Knokke-Heist naar MOØDe, een expo waarin Corbijn de cross-over tussen de fotografie en de modewereld opzoekt. De toonaangevende fotograaf en filmmaker dook in zijn archief en selecteerde bijna 200 werken die aantonen dat mode overal aanwezig is. Veel van de getoonde werken zijn voor het eerst te zien. Een absolute wereldprimeur voor de badstad.
Zelf omschrijft Corbijn zijn foto’s niet echt als modefoto’s: “Ik fotografeer meestal persoonlijkheden, maar mode maakt steeds vaker deel uit van deze foto’s. We beslissen ’s ochtends allemaal wat we die dag zullen aantrekken, zelfs al gaat het slechts om een hoed of een zwart T-shirt. Mode wordt niet altijd in hoofdletters geschreven.” Het zijn portretten waarbij kleding bijdraagt tot het creëren van de juiste mood.
Het boek en de tentoonstelling bevatten dan ook niet enkel foto’s van topmodellen en rocksterren maar evengoed staatshoofden.
Mode is overal
Corbijn begon zijn carrière als muziekfotograaf midden de jaren ’70 met een serie foto’s van Herman Brood & His Wild Romance. De portretten die Corbijn maakte van onder anderen Alexander McQueen, Tom Waits, Kate Moss, Björk en Clint Eastwood hebben een iconische status verworven. Als visual director achter Depeche Mode en door zijn decennialange samenwerking met onder meer U2 heeft hij een stempel gedrukt op hoe wij naar een belangrijk stuk hedendaagse cultuur kijken.
Dat het daarbij niet altijd al te serieus moet zijn bewijzen de foto’s van Paul McCartney met snorretje, Dave Grohl van de Foo Fighters in vrouwenkleren en The Rolling Stones met Dr. Seuss-hoed.
Hoewel het werk van Corbijn vaak verfrissend en vooruitstrevend is houdt hij zelf meer van de klassieke fotografie met tradionele filmrolletjes. Zo bleef hij, terwijl de kleurenfotografie allang zijn intrede had gedaan, tot begin 1989 vooral in zwart-wit fotograferen. Pas twee jaar geleden maakte hij de overstap naar de digitale fotografie. Uit noodzaak omdat er geen tijd en financiële middelen meer zijn om nog met film te werken.
Gevraagd naar zijn favoriete foto lijkt zijn portret van Miles Davis een voor de hand liggende keuze. Het is namelijk een van zijn best gekende werken. Toch kiest Corbijn voor een andere foto. “Anders lijkt het alsof ik in de voorbije 35 jaar niets meer gedaan heb,” reageert hij lachend. Uiteindelijk kiest Corbijn voor de foto waarop Johnny Cash Kate Moss in zijn armen draagt. De foto combineert de ruige blik van Cash met het schijnbaar frêle, kwetsbare uiterlijk van Moss, een perfecte harmonie tussen de mode- en de muziekwereld. En zo is de cirkel rond en zijn we aanbeland bij de eerste liefde van Anton Corbijn.
De expo MOØDe is tot 10 januari 2021 te bezoeken in Cultuurcentrum Scharpoord in Knokke-Heist. Het fotoboek is te koop in het Cultuurcentrum en bij Uitgeverij Hannibal.
Volg ons op sociale media of contacteer ons