Freaks Out: superhelden op zoek naar hun innerlijke kracht
Films over superhelden zijn hot. Dat bewijzen de vele Marvel- en DC-films die de afgelopen jaren furore maakten in de bioscoop. Voor liefhebbers van het genre is er nu Freaks Out, een Belgisch-Italiaanse coproductie met een originele kijk op het genre.
Rome, 1943. Het publiek maakt zich op voor een magische avond in het circus. Op het programma staan onder meer insectenfluisteraar Cencio (Pietro Castellitto), ultrasterke wolfman Fulvio (Claudio Santamaria) en menselijke magneet Mario (Giancarlo Martini). Maar de showstopper van de avond is de delicate schoonheid Matilde (Aurora Giovinazzo), die met haar lichaam elektriciteit kan genereren.
De betoverende performance wordt echter abrupt onderbroken door een bominslag: de Tweede Wereldoorlog is aangekomen in Italië. De vier vreemde vrienden, die overigens niet zomaar aan circuskunstjes doen, maar echt superkrachten hebben, blijven ietwat verweesd achter. Circusdirecteur Israël (Giorgio Tirabassi) en grootvader van Matilde, weet hen te overtuigen om de stad te ontvluchten en een veiligere toekomst te zoeken in het buitenland. Het viertal vertrouwt hun spaarcenten toe aan de directeur die zal proberen een veilige vluchtroute te regelen. Maar wanneer de directeur plots met de noorderzon verdwijnt, blijven ze alleen en zonder geld over in het bezette Rome. Terwijl Cencio, Fulvio en Mario ervan overtuigd zijn dat Israël er met hun centen vandoor is, weet Matilde beter en besluit ze op zoek te gaan naar haar grootvader.
Het overgebleven drietal ziet geen andere uitweg dan aan te sluiten bij het Berlin Zircus van de twaalfvingerige pianist Franz (Franz Rogowski). Wat ze echter niet weten is dat de man niet alleen de toekomst kan zien en horen, maar vooral ook veel sympathieën heeft voor de nazi’s. Voor hem komt zijn droom uit want hij ziet zijn kans schoon om de krachten van de ‘freaks’ te bundelen en zo bij te dragen aan de redding van het Duitse Rijk.
Een vleugje surrealisme
Freaks Out brengt een vernieuwende kijk op het klassieke heldenverhaal omdat de film zich niet focust op de bovenmenselijke krachten maar op de mensen achter de helden. Regisseur Gabriele Manetti heeft dan ook meer tijd gestoken in het uitdiepen van de personages dan in het overdonderen met een opeenstapeling aan megalomane actiescènes. Met Freaks Out is hij er in geslaagd om een mooie mix te brengen van menselijkheid, fantasy en oorlog, gecombineerd met een aanvaardbare, en overigens heel mooi in beeld gebrachte, portie geweld. Daarnaast weet hij een aantal subtiele details in de film te verwerken. Zo zien we Franz met een Rubiks kubus spelen en horen we hem instrumentale versies van ‘Creep’ van Radiohead en ‘Sweet Child o’ Mine’ van Guns N’ Roses op zijn piano spelen. Onverwacht en op het eerste gezicht een beetje verwarrend voor een verhaal dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar helemaal passend in het fantasyverhaal waarbij de Duitser de toekomst kan kijken.
Freaks Out van Gabriele Mainetti, met Pietro Castellitto, Claudio Santamaria, Giancarlo Martini, Aurora Giovinazzo en Franz Rogowski en Aurora Giovinazzo is nu te zien in de bioscoop.