Lekker van bij ons: Vlaanderen zet lokale voeding op de kaart met eigen ambassadeurslabel
Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, Hilde Crevits heeft samen met VLAM de aftrap gegeven voor een initiatief dat het belang en de eigenheid van onze lokale voeding stevig en voor de lange termijn in de kijker zet.
Het voorbije coronajaar was de waardering en belangstelling voor onze lokale economie en lokale voeding bijzonder groot. Noodgedwongen gingen we meer aan het fornuis staan. Tegelijk keken we er reikhalzend naar uit om ons te laten verwennen door onze horeca. Om onze Vlaamse producten blijvend onder de aandacht te houden wordt het label ‘Lekker van bij ons‘ geïntroduceerd.
Minister Hilde Crevits steekt haar enthousiasme over onze lokale voeding alvast niet onder stoelen of banken: “Zowel de Belgische keuken als de basisproducten die er deel van uitmaken behoren tot de absolute wereldtop. Dat is in de eerste plaats de verdienste van degelijk vakmanschap, in alle geledingen van onze voedingsindustrie. Dat verdient meer aandacht en applaus.”
Voedsel verbindt boer en burger
Minister Crevits bracht, in samenwerking met VLAM, alle sectorverenigingen en federaties rond de tafel met één doel: De lokale voeding op de kaart zetten zoals dat nog nooit eerder werd gedaan. De volledige Vlaamse voedingssector – van primaire productie tot kleinhandel; van verwerking tot de korte keten en de horeca – schaarde zich op enkele maanden tijd achter het project. Zo wordt het project gedragen door de sterke schouders van maar liefst 31 partners die in Vlaanderen een sleutelrol spelen in onze voeding. Vijf belangrijke zogenaamde “werven” vormen de pijlers van deze campagne. Zij worden vertegenwoordigd door het Algemeen Boerensyndicaat, de Boerenbond, Fevia Vlaanderen, Horeca Vlaanderen en Unizo.
De vertegenwoordigers van deze “werven” onderschreven vandaag plechtig een charter onder de noemer “Voedsel verbindt boer en burger”. Het charter stelt vier doelstellingen voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons
Ambassadeur Lekker van bij ons
Retailers, horeca-uitbaters, verwerkers en producenten die zich engageren, zullen het gemeenschappelijk label ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’ gebruiken. Het nieuwe label werd vandaag door minister Crevits onthuld bij brouwerij Palm in Steenhuffel. Palm is de eerste gehonoreerde ambassadeur van het label.
Toch gaat dit initiatief over meer dan zomaar een label. “Elke ondernemer die lokale voeding produceert, verkoopt, verwerkt of serveert, en fier is om dat in het vaandel te voeren, kan het ambassadeurschap online aanvragen en het label gebruiken. Dit werd bewust zeer laagdrempelig gehouden,” aldus Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM.
Zo zal het label de komende maanden en jaren breed worden gepromoot op alle plaatsen waar we te maken hebben met voedsel. Het zal te zien zijn aan de ingang van winkels en horeca, in de rekken van de supermarkt, op de menukaart. Verder zal het thema ook geïntegreerd worden in de lessenpakketten op school. Zo wordt een brede waaier aan educatieve communicatie opgezet over lokale voeding.
Daarnaast wordt vanaf volgend jaar de maand mei de ‘Maand van producten van bij ons‘. Tijdens deze maand zal de hele keten lokale voeding extra in de kijker zetten.