MSC Cruises bestelt extra World Class schepen
MSC Cruises en scheepsbouwer Chantiers de l’Atlantique hebben hun langetermijnpartnership uitgebreid met een aantal strategische aankondigingen tijdens een ceremonie in het Matignon, de officiële residentie van de Franse premier.
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique zijn goede vrienden: hun partnership leidde de voorbije twee decennia al tot de bouw van 15 zeer innovatieve cruiseschepen. Aan die goede verstandhouding zal de komende jaren (hopelijk) geen einde komen want de twee tekenden zopas een aantal contracten ter waarde van 6,5 miljard euro.
Twee extra World Class schepen
Allereerst ondertekenden de twee bedrijven de contracten voor de bouw van MSC Cruises’ derde en vierde LNG-aangedreven MSC World Class-schepen. De oplevering hiervan wordt voorzien in 2025 en 2027. Het eerste schip van deze nieuwe klasse wordt momenteel gebouwd op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire en zal in 2022 in gebruik worden genomen.
Met een bruto-tonnage van 205.000 wordt dit het grootste schip dat wordt geëxploiteerd door een Europese cruisemaatschappij én het eerste LNG-aangedreven cruiseschip gebouwd in Frankrijk.
In vergelijking met standaard scheepsbrandstof vermindert LNG de zwavelemissie en het fijnstof met 99%, de NOx-uitstoot met 85% en de CO2-emissie met 20%.
Twee nieuwe projecten
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hebben tegelijkertijd ook hun samenwerking voor het volgende decennium uitgebreid met twee extra projecten.
Allereerst tekenden ze een ‘memorandum van overeenstemming’ voor de ontwikkeling van een nieuw prototypeklasse van cruiseschepen op LNG. De vier schepen in deze nieuwe klasse zullen onder het merk MSC Cruises opereren.
Een tweede ‘memorandum van overeenstemming’ stelt dat MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique samenwerken voor de ontwikkeling van nog een innovatief prototype scheepsklasse-concept waarmee ze mogelijkheden zullen onderzoeken voor het gebruik van windenergie en andere geavanceerde technologieën.
MSC Cruises zet zich trouwens sterk in om een zero-impact-toekomst te bereiken door te investeren in de versnelde ontwikkeling van nieuwe energieoplossingen en milieutechnologieën die dat mogelijk maken. Zo werd MSC Cruises op 1 januari 2020 de eerste grote cruisemaatschappij met CO2-neutrale vlootactiviteiten.
Omdat de meest geavanceerde milieutechnologie van vandaag niet volstaat om dat te bereiken – terwijl MSC Cruises blijft inzetten om haar ecologische voetafdruk te minimaliseren en continu te verminderen – compenseert MSC Cruises alle CO2-uitstoot van haar vloot die met dergelijke technologie niet kan worden verminderd met verschillende CO2-compensatieprojecten.
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)