Spektakelmusical ‘1830’ brengt Belgische revolutie tot leven
Met een jaar vertraging zijn de acteurs en actrices van de spektakelmusical ‘1830’ helemaal klaar om het publiek mee te nemen op een fantastische reis naar het ontstaan van België.
Na de succesvolle musicalproducties ‘Marie-Antoinette’, ‘Albert I’ en ‘Rubens’ neemt Historalia ons deze zomer mee naar de wieg van het koninkrijk België. Tegen de achtergrond van het 14de-eeuwse Kasteel de Merode in Westerlo beleef je er op een meeslepende en eigentijdse manier de onafhankelijkheidsstrijd van de Belgen.
De locatie voor de spektakelmusical ‘1830‘ kon alvast niet beter gekozen zijn. Graaf Frédéric de Merode, voorvader van de huidige bewoner prins Simon, vocht namelijk mee aan de zijde van de Belgische revolutionairen en mobiliseerde medestrijders in Westerlo en omstreken om de Hollanders te verdrijven.
De Stomme van Portici
In de 19de eeuw trok een ware revolutiegolf door Europa. Ook de Belgen drukten steeds meer hun ontevredenheid uit. Dit tot groot ongenoegen van de Hollanders die, onder leiding van Koning Willem I, het gezag hadden over de Belgische gebieden. Ter ere van de 58ste verjaardag van de Nederlandse koning werd op 25 augustus 1830 in de Brusselse Muntschouwburg de opera ‘De Stomme van Portici’ opgevoerd. De gemoederen onder de aanwezige toeschouwers raakten zo verhit dat er rellen uitbraken. De hele stad stond in rep en roer.
Omdat een revolutie altijd een complex moment in de geschiedenis is koos regisseur Luc Stevens ervoor om ons de Belgische revolutie te laten beleven vanuit de twee kampen. Je wordt als bezoeker ook effectief ingedeeld in het Hollands of Belgisch kamp. Zo ben je bevoorrechte getuige van de zware gevolgen van een gebrek aan wederzijds begrip en communicatie.
In drie adembenemende decors rond het prachtige kasteel beleven we de revolutie intens mee met sleutelfiguren als Koning Willem, erfprins Willem, de dappere graaf Frédéric de Merode en de vrijgevochten journalist Louis de Potter. Maar we krijgen ook te zien hoe gewone mensen zoals verzetsstrijder André, zijn dochter Anna en zijn zoon Ketje de strijd beleven. Zo laat ‘1830’ ons opnieuw kennismaken met een boeiende brok vaderlandse geschiedenis aan de hand van historische figuren en verzonnen personages.
Absolute topcast
De spektakelmusical is niet alleen groots in decors en setting, ook de cast is van een absoluut topniveau. Leendert De Vis speelt Louis de Potter, een journalist van Courrier des Pays-Bas die het regime in Den Haag stevig op de korrel neemt en zo een inspiratiebron is voor het verzet. Een van die dappere verzetsstrijders is André, een rol die voortreffelijk gespeeld wordt door Lucas Van den Eynde. De weduwnaar is afgedankt uit de fabriek en kent net als zoveel Belgen een hard en uitzichtloos bestaan. Liesbeth Roose speelt de dochter van André. Als plichtsbewuste Belgische dienstmeid zit ze geklemd tussen de Nederlanders en de Belgen in het paleis in Brussel. Liesbeth zal later dit jaar trouwens te zien zijn in ‘The Sound Of Music’. Ketje, de guitige zoon van André, wordt afwisselend gespeeld door Wies De Cock en Matse De Ryck.
Ruben Van Keer kruipt in de rol van Kapitein Vermeer, een officier van adel en persoonlijke lijfwacht van de Hollandse erfprins. De dappere en edelmoedige graaf Frédéric de Merode wordt dan weer gespeeld door Keoni Blockx. Nele Goossens tenslotte vertolkt de rol van Leonie, de volkse en uitbundige cafébazin van ‘De Gouden Leeuw’ die haar anti-Hollandse gevoelens niet onder stoelen of banken steekt.
‘1830’ is een echte spektakelmusical die bol staat van actie, romantiek en emotie. Het klassieke verhaal van de Belgische revolutie en onafhankelijkheid wordt prachtig in beeld gebracht en opgefrist met een flinke scheut rap, pop en R&B. Het is dan ook een must voor elke liefhebber van muziek, theater én geschiedenis!
De spektakelmusical ‘1830’ speelt nog tot 4 september 2021 op het domein van Kasteel de Merode te Westerlo. Tickets & info: 1830.be.