Supercube maakt van karting een interactieve game-ervaring
Supercube is een interactieve indoorkarting-beleving waarbij het af te leggen parcours op de grond geprojecteerd wordt. Dankzij het interactieve gedeelte draait het karten naast snelheid nu ook helemaal om behendigheid. Wie langs de route bonussen weet te sprokkelen, heeft namelijk een streepje voor op zijn tegenstanders.
Fans van indoorkarting kunnen hun hart ophalen bij Supercube in Flanders Expo in Gent. In hal 6 van deze evenementenlocatie bevindt zich momenteel een heus racecircuit voor karts. Verwacht je echter niet aan de traditionele indoorkarting, maar aan een digitaal geprojecteerde route, net als in Mario Kart.
Geurloos en geluidsarm
We hadden ons bij het betreden van de kartinghal verwacht aan een luidruchtige, met bezinegeur overladen racecircuit maar niks is minder waar. Naast wat sporadisch piepende banden en wat al dan niet euforische kreten van de racers, is de hal nagenoeg stil. Een geur van benzine is er al helemaal niet te bespeuren aangezien er gereden wordt met elektrische karts. Dat maakt dat er geen geluids- en geuroverlast is en het is bovendien milieuvriendelijk. Ook hoef je bij Supercube geen helm of overall aan te trekken, je kleren raken immers niet besmeurd met vet of olie.
Eens je de wereld van Supercube binnen wandelt, lijkt het wel of je in een parallel universum bent beland. De volledige hal is donker. Het enige licht in de ruimte komt van de vele projecties die het parcours op de grond uitzetten net als de kleurrijke projecties op de muren die een metropool voorstellen. We lijken wel beland in een levensgrote videogame.
Een projectie van onze nicknames op de grond wijst de karts aan waarin we mogen plaatsnemen. We gespen onze gordels vast en krijgen via de hoofdtelefoon een briefing met enkele veiligheidsrichtlijnen en speluitleg. De regels spreken voor zich en zijn ook makkelijk te begrijpen voor de jonge deelnemers in ons team. We zijn nu helemaal klaar voor het echte racewerk!
Ready, set, go!
Eens we de karts uit hun stations gereden hebben, is het even wennen aan onze tijdelijke racebolide. Een eerste uitdaging is om zo snel mogelijk naar de grid te rijden van zodra die in de speelzone geprojecteerd wordt. Elke deelnemer wil immers op de beruchte pole position staan. Wanneer de grid opgelicht wordt, gaan enkele teamgenoten meteen met een ingedrukt pedaal richting startpositie. Anderen moeten nog even wennen aan de kart en komen als laatste aan en beginnen de strijd dus achteraan. Het is meteen duidelijk dat het racespel voor elke deelnemer menens is en dat het vanaf nu elk voor zich is.
Met de gaspedalen zo ver als mogelijk ingeduwd schieten onze karts uit de startblokken. De race is begonnen. We kronkelen ons een baan langs het geprojecteerde circuit en proberen de virtuele muren te vermijden. Telkens je een obstakel raakt, worden er punten afgehouden waardoor je minder gaat scoren. Bovendien gaat het op dit virtueel parcours niet enkel om de snelheid maar ook om tactiek. Over het parcours liggen bonussen verspreid die je kan winnen door er overheen te rijden. Op de monitor, die ingebouwd zit in je stuur, zie je welke bonus je precies hebt verzameld. Een bom en lasergeweer kunnen ervoor zorgen dat je tegenstanders even tot stilstand worden gebracht, een schild zorgt dan weer voor bescherming en een speedboost geeft je extra power waardoor je je teamgenoten wat verder achter je laat. Tijdens de race kan je via de hoofdtelefoon onderling praten met je teamgenoten. Tenzij je net als ons zo geconcentreerd bent op de race dat je deze communicatie bijna helemaal vergeet.
Na een kwartier racen en 3 verschillende parcours te hebben gereden, is het even tijd om op adem te komen en de gereden races te bespreken met het team. Ervaringen worden gewisseld, tips worden gegeven om nog beter het spel te begrijpen en te ervaren. Voor je het weet is het alweer tijd voor nog een kwartier karten. Ook deze keer worden er 3 verschillende parcours gereden, maar nu met een grotere moeilijkheidsgraad. De bochten worden iets snediger, de banen kruisen elkaar. Opletten geblazen dus! Voor we het goed en wel beseffen zijn ook deze 15 minuten om en krijgen we op de monitor onze positie in de ranglijst te zien. Achteraf hebben we genoeg gespreksstof om bij een glas na te genieten van onze beleving.
Levensgrote videogame
Supercube is een perfecte combinatie van snelheid, inzicht en geluk. Dat maakt dat het op voorhand helemaal niet te voorspellen is wie er gaat winnen. Het racespel is toegankelijk voor jong en oud, van kids tot grootouders. Het is een ideale uitstap met vrienden, familie of collega’s.
Voorpret
De fun bij Supercube begint al van zodra je je reservatie online bevestigd hebt. Je gaat namelijk meteen op zoek naar een originele groepsnaam voor je team. Bovendien kiest elke deelnemer een ludieke nickname die je vooraf online doorgeeft. Zo zaten er in ons team, dat de toepasselijke naam Deugenieten kreeg, onder meer de volgende superracers: Connie Rapper, Karton Senna en E.T. Leadfoot.
Je kan Supercube nog tot en met 21 mei vinden in Flanders Expo in Gent. De exacte openingsperiodes vind je op de Supercube.com.